Wat betekent CPS? (Cost per sale)
CPS is de Engelse afkorting voor cost per sale. Je betaalt als bedrijf een bedrag aan een website-eigenaar voor het plaatsen van jouw advertentie, maar alleen als er een verkoop uit volgt.
Wat is CPS?
Het is een variant op onder meer CPC, cost per click. In dat geval betaal je voor iedere klik van een consument op jouw advertentie, maar daarmee is niet gezegd dat er een verkoop uit voortkomt. Datzelfde geldt ook voor cost per action (CPA), waarbij er meerdere acties mogelijk zijn en het ook niet per definitie om een daadwerkelijke verkoop hoeft te gaan. Bij CPS betaal je een bedrag als er wél een verkoop heeft plaatsgevonden.
DOELGERICHT ADVERTEREN?
Onze AdWords specialisten helpen je een handje op de weg en zorgen voor een optimaal AdWords account.
Hoe wordt een cost per sale berekend?
Om de kosten per verkoop te berekenen, deel je eenvoudig de totale kosten door je totale inkomsten uit alle verkopen in een bepaalde periode. Dus als je totale maandelijkse kosten €500 bedragen en €2500 aan maandelijkse verkoopopbrengsten genereert, zijn je kosten per verkoop €5 euro.
Waar staat cps voor?
Je betaalt pas als er een verkoop uit je advertentie voortkomt. Er wordt pas betaald als de verkoop voltooid is. Zo loop je niet het risico per klik te hoeven betalen. Via een cookie (gebruikersdata) of een unieke link kan de herkomst van de klant achterhaald worden. Bij het adverteren via Google gaat het vaak via de kliks, maar met de meetmethode van CPS is de mogelijkheid van betalen bij verkoop gewaarborgd.
Hoe zit het dan met affiliate marketing?
Er kan ook een deal worden gesloten met een netwerk dat affiliate marketing verzorgt. In dat geval moet je rekening houden met kosten voor het opstarten van de advertentie en mogelijke abonnementskosten. Als er niets wordt verkocht moet er dan alsnog worden betaald.
Veelgestelde vragen over CPS (cost-per-sale)
Cost per sale (CPS), ook wel bekend als de betaling per verkoop, is een meetmethode die door vele adverteerders wordt gebruikt om het eindbedrag te bepalen dat wordt betaald voor elke sale (verkoop) die door een specifieke advertentie wordt gerealiseerd.
Om de kosten per verkoop te berekenen, deel je eenvoudig de totale kosten door je totale inkomsten uit alle verkopen in een bepaalde periode