Wat is CPA en wat kun je daarmee?
CPA staat voor Cost per action, oftewel voor elke lead ontvangt de marketeer een bepaalde vergoeding. Bij CPA advertenties betaal je de marketeer een overeengekomen vergoeding voor elk gespecificeerd type actie. Voor leads kan dat een bepaald bedrag betekenen, terwijl voor verkopen dat een bepaald percentage van het verkoopbedrag kan betekenen.
Deze methode van online adverteren wordt “Cost per action” (CPA) genoemd. Het kan ook worden aangeduid als kosten per acquisitie, ‘betalen per actie’ (PPA) of op prestaties gebaseerde advertenties.
CPA betekenis
Adverteren kan een flinke investering zijn. Met CPA adverteren kun je enigszins de risico’s vermijden op hoge kosten en lage aantallen conversies of leads. Wat de CPA betekenis is, leggen we hieronder uit.
CPA AdWords
CPA betekent: Cost per action (kosten per actie). Het komt erop neer dat er pas wordt betaald nadat er tot actie is overgegaan naar aanleiding van een online advertentie. Het is dus een afrekenmodel voor online adverteerders.
Zo’n actie kan bestaan uit:
- Aanmelding voor een nieuwsbrief
- Test invullen
- Aanvraag van een offerte
- E-mailadres achterlaten
- Mening geven
- App downloaden.
LAGE KOSTEN & HOOG RENDEMENT?
Onze AdWords specialisten helpen je graag op weg. Vraag direct een adviesgesprek aan!
Hoe kunnen adverteerders profiteren van adverteren op basis van kosten per actie?
Bij adverteren o.b.v. (CPA) is er doorgaans minder risico voor adverteerders dan bij andere advertentietechnieken. Aangezien u alleen betaalt wanneer u een lead of een verkoop krijgt, beschermt u uzelf tegen potentiële oogbollen die niet zullen converteren, evenals tegen klikfraude. Die mogelijkheden kunnen snel een deuk in uw portemonnee betekenen.
CPA is een effectief afrekenmodel
Je kunt als bedrijf prima via CPA met een advertentie of advertorial klanten aan je binden zonder dat je dat direct veel geld kost. Je betaalt slechts een bedrag (fee) aan de partij bij wie de advertorial verschijnt. CPA is één van de afrekenmodellen die gangbaar zijn. Het verschil in de fee zit ‘m in de afstand tot de conversie en is ook afhankelijk van het product en de niche.
Eenvoudig: je betaalt pas als iemand (een potentiële klant) tot actie overgaat
Kortgezegd betaal je dus een bepaald bedrag voor iedere keer dat iemand actie onderneemt naar aanleiding van jouw advertorial zoals het achterlaten van een e-mailadres of wanneer er een specifieke conversie plaatsvindt.
Er zijn verschillende soorten meetmethodes, zoals:
- Cost per lead (CPL)
- Pay per call (PPC)
- Cost per sale (CPS)
- Cost per download (CPD).
Wat is het voordeel van CPA als je met Google Adwords werkt?
Adverteren via Google Adwords en betalen middels CPA betekent dat je goed kunt meten welke keywords en welke combinaties daarvan wel of niet werken. Daarmee weet je al snel hoe je de investering het beste kunt terugverdienen.
CPA adverteren zorgt ervoor dat je als adverteerder een laag risico aangaat en de partij bij wie de advertorial verschijnt zal zijn uiterste best doen om deze zo aantrekkelijk en effectief mogelijk neer te zetten.
Conclusie over adverteren door middel van de CPA meetmethode
Evalueer na een aantal dagen of weken hoe het rendement (ROI) van jouw CPA campagne zich ontwikkelt tot de ROI op jouw kosten per vertoning of kosten per klik campagnes. Als je een veel beter rendement op jouw investering terugkrijgt voor de campagne met CPA adverteren, kun je overwegen om de CPV campagne of CPC campagne te pauzeren.
Veelgestelde vragen over CPA marketing
Definitie van CPA is kosten per acquisitie (of ook wel kosten per actie genoemd). Het betekent dat je alleen voor advertenties betaalt als dit tot een verkoop (conversie) leidt. Het is een van de drie meest gebruikte meetmethodes voor adverteren in Google AdWords.
Cost per action (kosten per actie). Het komt erop neer dat er pas wordt betaald nadat er tot actie is overgegaan naar aanleiding van een online advertentie. Het is dus een afrekenmodel voor online adverteerders.