Wat is SEO uitbesteden?
SEO uitbesteden vindt plaats wanneer een bedrijf zijn optimalisaties op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) wil uitbreiden zonder zijn interne team voor de lange termijn uit te breiden. Dit kan een onderneming van klein, middelgroot tot groot (50+ medewerkers) een grote mate van flexibiliteit bieden en het kan een bedrijf in staat stellen om zijn SEO campagnes op een kosteneffectieve manier uit te breiden door een SEO bureau, zoals CliQi.
Wanneer moet je overwegen om SEO uit te besteden?
Er kunnen verscheidene scenario’s zijn waarin een bedrijf ervoor kan kiezen om zijn SEO- en digitale marketing activiteiten uit te besteden. De volgende scenario’s kunnen belangrijk zijn:
- Als een bedrijf bijvoorbeeld een nieuwe dienst of product op de markt lanceert, of als het een nieuwe website/webshop nodig heeft (of als die website een nieuw design ondergaat), wil het bedrijf misschien gebruik maken van de diensten van een SEO bedrijf of professional.
- Zoekmachine optimalisatie is een gespecialiseerd beroep en vele medewerkers hebben hier geen kaas van gegeten. Het uitvoeren van SEO optimalisaties zijn tijdrovende werkzaamheden, waardoor het vele uren kost van een traditionele marketeer om snel vorderingen te zien in de zoekmachine optimalisaties. Een SEO specialist is up-to date van alle laatste Google updates en kent alle content management systemen, waardoor het implementeren van SEO optimalisaties op een kosteneffectieve manier geïmplementeerd wordt voor jou.
- Huur een SEO bureau als CliQi in om meer kennis te vergaren over SEO optimalisaties. Wij kunnen een in-house SEO specialist zijn of haar skills verbeteren door degene op te leiden. CliQi kent alle kneepjes van het vak, waardoor jouw in-house SEO specialist een ware SEO professional wordt.
- Niet elk bedrijf heeft een intern SEO team, maar ze kunnen deze diensten betrekken bij een extern digitaal bureau of een freelance professional met de juiste vaardigheden en ervaring op het gebied van on- of off-page SEO optimalisatie. Bovendien vereist niet elk element van zoekmachine optimalisatie een team of een fulltime medewerker, en dan kan het uitbesteden van je SEO optimalisaties een flexibele en aantrekkelijke optie zijn voor vele bedrijven.
Veel bedrijven, van het MKB tot enkele van de grootste bedrijven ter wereld, kiezen ervoor om hun SEO uit te besteden. In feite kunnen internationale bedrijven op elk moment meerdere bureaus of freelancers inhuren die aan verschillende delen van hun website werken.
GRATIS SEO ANALYSE UITVOEREN
Benieuwd naar onze kennis? Doe dan de gratis SEO check met onze SEO specialisten.
Wat zijn de voor- en nadelen van het uitbesteden van SEO?
Zoals elk aspect van het bedrijfsleven, zijn er voor- en nadelen waarmee je rekening dient te houden voordat je bepaalde activiteiten uitbesteedt. Wij hebben voor jou de voor- en nadelen voor het uitbesteden van SEO op een rijtje gezet:
Laten we eens kijken naar enkele voordelen:
- Het is kosteneffectief:
Door externe SEO specialisten aan SEO projecten te laten werken, hoef je geen (extra) arbeidskosten, zoals volksverzekeringen of pensioenpremies, te betalen. Daarnaast is een SEO specialist van CliQi gespecialiseerd in het vak van zoekmachine optimalisaties, waardoor hij meerdere taken kan oppakken binnen een volledige werkdag. De kosten van een in-house SEO specialist zullen hierdoor hoger zijn dan het inhuren van een externe SEO specialist van CliQi.
- Het kan efficiënt zijn
Dankzij tools en programma’s zoals Ahrefs, Google Meets, Majestic, SemRush en Slack kunnen interne en externe teams de voortgang volgen en kan je regelmatig contact houden met onze SEO specialisten van CliQi. De tools Ahrefs, Majestic, Semrush kunnen alle bedrijven zelf ook installeren om volledig up-to date te zijn met de allerlaatste SEO ontwikkelingen. Zo kunnen onze SEO specialisten volledig met de marketeers van jouw bedrijf samenwerken om tot het gewenste eindresultaat te komen.
- Door het uitbesteden van SEO optimalisaties, zoals linkbuilding kun je je volledig focussen op de core van je business
Door alle SEO optimalisaties uit te besteden kun je je meer concentreren op de core van je gehele bedrijf. Het optimaliseren van afbeeldingen, het plaatsen van backlinks, het schrijven van webteksten zijn meestal geen kernactiviteiten voor vele bedrijven. Door SEO specialisten van CliQi in te huren coördineren wij alle SEO optimalisaties voor jouw website om een ultiem resultaat neer te zetten.
- Je huurt één van de beste (SEO) niche-experts in:
Terwijl interne teamleden (traditionele marketeers) over het algemeen een globale kennis van SEO hebben, stelt het uitbesteden van geavanceerde SEO optimalisaties je in staat om een expert te laten kijken naar complexere problemen in je website.
- Je kunt een netwerk van professionals opbouwen binnen jouw eigen marketing team
Het hebben van een verscheidenheid aan experts binnen een marketingteam als en wanneer je ze nodig hebt, is een onschatbaar voordeel dat je kunt ontwikkelen bij het uitbesteden van SEO optimalisaties.
Afgezien van de vele hierboven genoemde voordelen, kunnen er ook nadelen zijn aan het uitbesteden van alle SEO optimalisaties voor jouw website:
- Je dient goed onderzoek te doen naar het type bureau die je inhuurt
Ervoor zorgen dat je het juiste bedrijf of de juiste freelancer inhuurt, is een integraal onderdeel, dus achtergrond- en kwaliteitscontroles moeten worden uitgevoerd voordat er linkbuilding campagnes worden gestart. Een designbureau heeft namelijk weinig kennis in linkbuilding, waardoor de resultaten van de linkbuilding campagnes vaak ondermaats zijn.
- Wederzijds vertrouwen opbouwen tussen klant en bureau
Hoewel het uitbesteden van jouw SEO activiteiten over het algemeen voordelig is, kunnen sommige bedrijven of freelancers ervoor kiezen om ongepaste linkbuilding tactieken te gebruiken. Dit kan vooral nadelig zijn voor jouw domein. Een Google penalty zien wij vaak als eindresultaat bij vele klanten. Een linkbuilding bureau zoals CliQi kent alle Google guidelines op het gebied van linkbuilding, waardoor dit soort risico’s worden vermeden.
- Er is geen know-how aanwezig of het bureau levert geen kwaliteit
Wij komen vaak in contact met ondernemers die veel geld betalen, maar geen resultaten van alle SEO optimalisaties zien of voelen in hun maandelijkse omzet. Als je ervoor kiest om met een freelancer of online marketing bureau te werken, is het belangrijk dat ze betrouwbaar zijn en zich aan hun deadlines houden. Zijn er cases aanwezig of daadwerkelijke impact op de organische zoekresultaten van een klant? Verifieer altijd het bureau waar je mee gaat samenwerken op eindresultaten.
- Er kan in verschillende tijdzones gewerkt worden:
Als je ervoor kiest om SEO uit te besteden aan een ander land, hoewel dit uiteindelijk voordelig kan zijn, moet je rekening houden met veranderingen in tijdzones voor vergaderingen en e-mails. CliQi werkt samen met vele nationaliteiten en zelfs met gespecialiseerde SEO specialisten in Zuid-Afrika.
- Je kunt culturele problemen tegenkomen:
Hoewel dit iets is dat meestal het dagelijkse kantoorleven betreft, moeten kwesties rond cultuur in overweging worden genomen, zodat de relatie voor iedereen werkt.
SEO UITBESTEDEN AAN CliQI
Onze SEO specialisten zorgen voor groei in jouw organische bezoekers wat resulteert in een explosieve omzetgroei via de zoekresultaten in Google.
Hoe vindt je het juiste bedrijf voor het uitbesteden van SEO?
Het uitbesteden van al je zoekmachine optimalisaties is een integraal onderdeel van zowel jouw bedrijf, de website als jouw online reputatie. Omdat SEO zo technisch is, moet je ervoor zorgen dat het team of de persoon die je inhuurt niet alleen gekwalificeerd is, maar ook ervaren is in het werkveld van zoekmachine optimalisaties.
We geven een aantal tips voor het onderzoeken van een bedrijf
Er zijn natuurlijk een veelvoud aan opties in binnen- en buitenland voor het uitbesteden van SEO activiteiten, en er zijn specifieke aspecten die moeten worden onderzocht om ervoor te zorgen dat het bedrijf de mogelijkheid heeft om het werk te leveren dat je nodig hebt.
Begin met de basisprincipes, zoek naar de naam van het bureau / freelancer en bekijk de recensies op sites zoals Google of Bing. Doorzoek vermeldingen op sociale mediasites, maar ook op SEO-forums en op branche websites, zodat je alle discussies over het bureau of de freelancer die je beoordeelt, kunt lezen.
Je kunt ook dieper onderzoek doen, zoals het controleren van de organische positioneringen en backlinks van het bedrijf om te zien of het tactieken uitvoert die spam bevatten of duidelijk in strijd zijn met de richtlijnen van Google.
TIP: Gebruik de site-verkenner van Ahrefs om te controleren op backlinks (je kunt hiervoor de zevendaagse proefversie van de site gebruiken). Kijk naar de kwaliteit van de sites die naar de betreffende website linken. Als je sites van slechte kwaliteit ziet of sites die totaal niet relevant zijn voor de linkende site, dan is het mogelijk dat de links deel uitmaken van een PBN (Private blog network). Een website gelinkt met een PBN krijgt een automatische Google Manual Penalty waardoor je vele organische positioneringen verliest in de zoekresultaten van Google.
PRO TIP: Houd er rekening mee dat het mogelijk is om PBN-links te verbergen voor populaire tools zoals Ahrefs. Je kunt Wayback Machine ook gebruiken om de geschiedenis van de site te controleren. Als je ziet dat een bepaalde site er totaal anders uitziet (niet alleen het design), dan is de kans groot dat de website deel uitmaakt van een PBN. Zoek naar overgeoptimaliseerde ankerteksten en een dalende trend in organisch verkeer.
In contact komen met een SEO-bedrijf voor het uitbesteden van alle SEO activiteiten
Als je ervoor kiest om contact op te nemen met het bureau waarmee je wilt samenwerken, maak dan een afspraak en nodig een lid van jouw team uit dat contact zal onderhouden met het bedrijf.
Stel tijdens het SEO gesprek branche gerelateerde vragen en probeer een idee te krijgen van de vaardigheden die beschikbaar zijn binnen het bedrijf. Vraag indien mogelijk naar een recente ontwikkeling of update binnen de Google guidelines of Google updates, zodat je een idee krijgt of het bedrijf op de hoogte blijft van het laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO.
Voorbeelden van vragen die je kan stellen aan het online marketingbureau, zijn onder meer:
- Hoe meet het bedrijf het succes van een SEO-project?
- Hoe meet het bedrijf het succes van linkbuilding? En hoe worden maandelijks deze resultaten gemeten en aangeleverd?
- Wat is de mening van de SEO specialist over E.A.T en mobile first indexatie?
- Hoe ervaren is de SEO specialist waar het bedrijf meegaat samenwerken? Heeft hij ooit Google penalties opgelost voor een specifiek bedrijf?
- Zijn er specialisaties binnen het SEO team of is het een traditioneel online marketing bureau?
Vraag een gratis adviesgesprek aan met onze SEO specialisten.
Conclusie over het uitbesteden van SEO
Aan het eind van de dag, als je ten minste één ding uit dit artikel haalt, is het dat je ervoor moet zorgen dat het bureau of de freelancer die je inhuurt precies weet wat ze doen.
Of het nu gaat om technische SEO-optimalisatie, content creatie of linkbuilding, ervoor zorgen dat elk gebied wordt verzorgd door een expert, is van cruciaal belang voor het succes voor jouw bedrijf.
Als je hulp nodig hebt bij het vinden van het juiste bureau of een gespecialiseerde freelancer om te helpen met jouw SEO strategie, of als je vragen hebt over een van de bovenstaande onderwerpen, neem dan contact met ons op.