Als je geïnteresseerd bent in een complete SEO optimalisatie gids en onze praktische tips, dan ben je inderdaad op de juiste plek terecht gekomen. Als je alle SEO optimalisaties en onderstaande praktische tips volgt, wordt het hopelijk makkelijker voor zoekmachines om jouw inhoud te crawlen, sneller pagina’s te laten indexeren en in de topposities van Google te positioneren.
Wat is SEO optimalisatie?
SEO optimalisatie (zoekmachine optimalisatie) gaat vaak over het optimaliseren van kleine elementen van jouw website om de vindbaarheid in de zoekresultaten van Google te verbeteren (optimaliseren). SEO optimalisaties lijken vaak op afzonderlijke wijzigingen (verbeterpunten), maar in combinatie met vele andere optimalisaties kunnen ze een merkbare invloed uitoefenen op de gebruikerservaring van jouw website en de prestaties in de organische zoekresultaten van Google.
Je bent waarschijnlijk al bekend met veel van de onderwerpen in deze gids, omdat ze essentiële ingrediënten zijn voor elke webpagina, maar je haalt er misschien niet het maximale uit. We hopen dat onze gids jouw een aantal nieuwe ideeën geeft over hoe je jouw website kunt verbeteren.
De hiërarchie van SEO heeft CliQi ontwikkelt doordat vele website-eigenaren vaak vragen welke optimalisaties belangrijk zijn om uit te voeren. De hiërarchie is gebaseerd op competitiviteit in de markt en de basis voor het positioneren in Google zoekresultaten.
- Crawl toegankelijkheid: De basis van SEO optimalisaties start bij crawl toegankelijkheid van een domein. Googlebots dienen je content te kunnen crawlen en indexeren om jouw webshop een positie te kunnen geven in de zoekresultaten van Google.
- Relevante content is belangrijk om de vraag van de consument te beantwoorden en de zoekwoorden dienen geoptimaliseerd te zijn om meer bezoekersaantallen te genereren.
- Een geweldige gebruikservaring inclusief een hoge pagespeed, gebruiksgemak en een aantrekkelijke look is belangrijk om de consument helemaal naar wens te kunnen bedienen.
- Om in een competitieve markt bovenaan in Google te positioneren dien je linkbuilding campagnes te lanceren om zoveel als mogelijk relevant zoekverkeer te genereren.
- Als topje van de ijsberg dien je deelwaardige content te creëren om gratis vermeldingen (backlinks) te verkrijgen om de autoriteit van je domein te verhogen.
- Geoptimaliseerde metatags en titels zorgen voor een flinke boost in de click through rates (CTR%).
- Door een aantrekkelijke titel te schrijven kun je significant meer verkeer genereren.
- Schema markup zorgt ervoor dat je opvalt in resultaten pagina’s van Google door middel van sitelinks f het creëren van rich snippets. Dat is wanneer een zoekmachine niet alleen je startpagina weergeeft, maar ook extra informatie zoals inhoud of een aantal subpagina’s binnen je website.
Een korte begrippenlijst met belangrijke termen die in deze SEO optimalisatie gids worden genoemd:
- Index – Google slaat alle webpagina’s die het kent op in zijn index. Het indexitem voor elke pagina beschrijft de inhoud en locatie (URL) van die pagina. Indexeren is wanneer Google een pagina ophaalt, leest en toevoegt aan de index.
- Crawlen – Het proces van het zoeken naar nieuwe of bijgewerkte webpagina’s. Google ontdekt URL’s door links te volgen, sitemaps te lezen en op vele andere manieren.
- Crawler – Een geautomatiseerde software die pagina’s van internet crawlt (ophaalt) en indexeert.
- Googlebot – De algemene naam van de Google-crawler. Googlebot crawlt het internet elke seconde van de dag
- SEO (zoekmachine optimalisatie): het proces om jouw website of webshop beter te laten positioneren voor zoekmachines.
Samen een SEO strategie opzetten?
CliQi is dé online groeipartner voor alle ondernemingen in Nederland!
Bouw je website mobielvriendelijk
De wereld is tegenwoordig volledig overgegaan op de mobiel en tablet. Uit een analyse van Google wordt weergegeven dat 70% van de websites in de zoekresultaten al is overgeschakeld op mobile-first indexering. In september 2020 is ook de manier van indexeren verandert naar mobile-first indexering, i.p.v. desktop indexering. Dus als je een website laat bouwen door een developer dient de website mobile-first gebouwd te worden. Daarom is een site die geschikt is voor mobiele apparaten essentieel voor jouw online aanwezigheid.
Het optimaliseren van titles voor Google en de lezer
Schrijf unieke en nauwkeurige paginatitels over jouw content (producten, diensten en/of andere contenttypes). Een <title> -tag vertelt zowel gebruikers als zoekmachines wat het onderwerp van een bepaalde pagina is. De tag <title> moet in het <head> -element van het HTML-document worden geplaatst. Schrijf een title die natuurlijk leest en effectief het onderwerp van de pagina communiceert aan de lezer (potentiële afnemer). Elke pagina op jouw website zou idealiter een unieke titel moeten hebben, zodat Google weet hoe de pagina verschilt van de andere pagina’s op jouw website.
Titles kunnen zowel kort als informatief zijn. Als de title te lang is of anderszins als minder relevant wordt beschouwd, geeft Google mogelijk slechts een deel ervan weer. Google kan ook verschillende titles weergeven, afhankelijk van de zoekopdracht van de gebruiker of het apparaat dat wordt gebruikt om te zoeken in Google.
Optimaliseer de meta description
De metatag is een beschrijving van een pagina in één of twee zinnen, zodat Google een duidelijke samenvatting kan lezen waar je pagina overgaat. Net als de <title> -tag, wordt de metatag met de beschrijving in het <head> -element van jouw HTML-document geplaatst.
Wat zijn de voordelen van geoptimaliseerde meta descriptions?
Meta descriptions zijn belangrijk zodat Google de metatags mogelijk gebruikt als samenvatting van jouw pagina’s. Als de metatag goed aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker kan de meta description als antwoord worden gebruikt in de zoekresultaten van Google, ook wel een Google answer box genoemd. De metatags zijn één van de belangrijkste SEO optimalisaties om hoog in Google te positioneren.
Structured data toevoegen in je website (structured data markup)
Met structured data kun je de zoekmachines beter vertellen waar de pagina’s overgaan. Structured data markup zijn lijnen codes die je kunt toevoegen in de HTML-document van je website. Google kan door middel van structured data de content op een opvallende manier tonen in de zoekresultaten van Google.
Naast het gebruik van structured data voor uitgebreide resultaten, kan het ook gebruikt worden om relevante resultaten in andere formaten weer te geven. Als je bijvoorbeeld een fysieke winkel naast een online webshop beheert, zorgt het markeren van de openingstijden ervoor dat jouw potentiële klanten precies kunnen vinden wanneer jouw winkel open is op het moment van zoeken in Google zoekresultaten.
Meldt je aan voor onze nieuwsbrief
Meldt je aan op onze wekelijkse korte nieuwsbrief voor een samenvatting van het laatste SEO gerelateerde nieuws, tips en tactieken van CliQi.
Technische seo optimalisatie
Organiseer en optimaliseer je website hiërarchie
Alle zoekmachines hebben een unieke URL voor elk stukje content nodig om die content te kunnen crawlen en indexeren in de zoekresultaten van Google. Verschillende inhoud – bijvoorbeeld verschillende producten in een winkel – evenals gewijzigde inhoud – bijvoorbeeld vertalingen of regionale variaties – moeten afzonderlijke URL’s gebruiken om op de juiste manier in de zoekresultaten te worden weergegeven.
Navigatie is belangrijk voor alle zoekmachines
De navigatiestructuur van een webshop of website is zeer belangrijk om bezoekers te helpen snel de content te vinden die ze zoeken. Daarnaast kan het de zoekmachines helpen begrijpen welke content de website-eigenaar belangrijk vindt. Ook zijn websites met een overzichtelijke website-structuur beter crawlbaar, dan websites met slechte website-structuur. Webpagina’s die slecht, of niet indexeerbaar zijn positioneren laag of zelfs niet in de zoekresultaten van Google.
Voorbeeld: Een voorbeeld van een duidelijke sitestructuur is die van Pricewise.nl. In de menustructuur zie je een duidelijke hiërarchie en structuur van alle onderliggende webpagina’s.
Organiseer de navigatie op basis van jouw homepage
Alle websites hebben een homepage, dit is meestal de meest bezochte pagina op de website en de startplaats van de navigatie voor vele bezoekers. Tenzij jouw website slechts een handvol pagina’s heeft, moet je nadenken over hoe bezoekers van een algemene pagina (jouw hoofdpagina) naar een pagina met meer specifieke inhoud gaan.
Heeft jouw website voldoende webpagina’s rond een specifiek onderwerp? Dan is het zinvol om een pagina te maken die deze gerelateerde pagina’s beschrijft en linkt naar de onderliggende pagina’s. Zoals bovenstaand voorbeeld kun je onder autoverzekering alle onderwerpen rondom een autoverzekering terugvinden. Ben je eigenaar van een webshop met honderden pagina’s die onder meerdere categorieën vallen? Dan is een duidelijke en gestructureerde categorieverdeling erg belangrijk.
Breadcrumbs gebruiken
Een heldere navigatiestructuur is belangrijk voor een goede user-experience op je website. Wij raden aan om structured data met breadcrumbs te gebruiken bij het weergeven van de rij interne links bovenaan of onderaan een webpagina. Breadcrumbs worden ook wel omschreven in Nederland als kruimelsporen. Door het kruimelspoor te volgen kunnen bezoekers snel vinden waar ze zich bevinden in de website hierarchy.
Wat zijn breadcrumbs?
Een breadcrumb is een rij interlinke links bovenaan of onderaan een webpagina waarmee bezoekers snel kunnen navigeren naar de gewenste doelpagina.
Creëer SEO vriendelijke URL’s
Het creëren van SEO vriendelijke URL’s zorgt voor een verbeterde gebruikerservaring van jouw website. Door jouw zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de pagina toe te voegen in de URL, maak je het crawlen voor Google makkelijker en begrijpt Google direct waar je webpagina bedoeld voor is. Daarnaast kunnen bezoekers afgeschrikt worden door extreem lange en cryptische URL’s die weinig herkenbare woorden bevatten. Talloze parameters maakt ook het indicatieproces lastig voor Google. Tot slot is een SEO vriendelijke URL belangrijk om jouw CTR% te verhogen in de zoekresultaten van Google.
Voorbeeld: Deliciousmagazine.nl gebruikt vele parameters in al haar blogberichten, waardoor het geen SEO vriendelijke URL is.
Creëren en optimaliseren van SEO content
Het creëren van nuttige en boeiende content heeft meer impact dan alle andere factoren die hierboven besproken zijn. Gebruikers herkennen content van een ervaringsdeskundige of autoriteit wanneer ze de content lezen en andere gebruikers willen wellicht ernaar verwijzen. Dit kan via blogposts, sociale media, e-mail, forums of op andere manieren.
Mond-tot-mondreclame en organische buzz is wat helpt bij het opbouwen van de reputatie van jouw website bij zowel gebruikers als Google, en het komt zelden zonder hoogwaardige content. Shareable content is dan ook erg belangrijk voor jouw domein!
Sparren met een SEO specialist?
Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten.
Schrijf een geoptimaliseerde linktekst
Linktekst of ook wel anchor tekst genoemd is de zichtbare tekst in een link. Deze anchortekst vertelt gebruikers en Google iets over de pagina waarnaar je verwijst. Links op jouw pagina kunnen intern zijn (verwijzen naar andere pagina’s op jouw site of extern), die naar content op andere sites verwijzen. In beide gevallen geldt dat hoe beter de ankertekst is, hoe gemakkelijker het voor gebruikers is om te navigeren en voor Google om te begrijpen waar de pagina waarnaar je verwijst, over gaat. De linktekst die je gebruikt, dient een idee te geven waar de webpagina waarnaar wordt gelinkt, over gaat.
Een voorbeeld hiervan is de websitetekst van Pricewise.nl. Pricewise linkt intern SEO vriendelijk naar onderliggende pagina’s, zoals een autoverzekering afsluiten of een WA-verzekering afsluiten. Google begrijpt beter waar deze pagina’s overgaan met deze geoptimaliseerde interne linkteksten.
Optimaliseer jouw afbeeldingen voor SEO
Semantische markup (markeringen) helpen crawlers van Google images te crawlen en te indexeren in de zoekresultaten van verscheidene zoekmachines. Door het implementeren van het <picture> -element in de HTML, kun je meerdere opties voor verschillende beeldschermformaten toevoegen, zodat alle images responsive geladen worden in je webdesign. Daarnaast kun je ook het kenmerk loading = “lazy” in afbeeldingen toevoegen, zodat pagina’s vliegensvlug geladen worden door je potentiële afnemers. Laadtijd is ook een belangrijke ranking factor voor Google!
Gebruik zo weinig mogelijk CSS om je afbeeldingen te laten indexeren. CSS vertraagd de laadtijd van een website enorm.
Alt tekst van de afbeelding optimaliseren
Door het toevoegen van alt-teksten kun je een alternatieve tekst/beschrijving voor de afbeelding beschrijven waar de afbeelding overgaat. Waarom? Een afbeelding kun je als alt-tekst naar onderliggende pagina’s verwijzen, zodat je SEO vriendelijk verwijst. Tot slot maakt het optimaliseren van alt-teksten het gemakkelijker voor Google om een afbeelding beter te begrijpen. Als je een afbeelding de juiste alt-tekst geeft kun je hoog positioneren in de zoekresultaten van Google afbeeldingen.
CLIQI IS DÉ ONLINE GROEIPARTNER VOOR JOUW ONDERNEMING
Onze missie is om samen te groeien en te ontwikkelen in de wereld van online marketing.
Wat kost SEO optimalisatie?
De kosten van SEO optimalisaties variëren afhankelijk van wat is inbegrepen. De meeste SEO projecten kosten tussen de €750,- en €2.000,- per maand op basis van de omvang van het project. De uurtarieven voor SEO specialisten variëren tussen de €80 en €200 per uur.
SEO optimalisatie kosten
Het bedrag dat je voor SEO optimalisaties betaalt, is afhankelijk van de grootte van jouw bedrijf, website en de omvang van de services die je nodig hebt. Hoewel het moeilijk is om de typische kosten in te schatten – gezien het brede scala aan campagnes – kosten de meeste SEO projecten tussen de €400,- per maand tot €10.000,- maand, afhankelijk van het serviceniveau. Een klein bedrijf met een website van 15 pagina’s bevindt zich meestal aan de onderkant van het spectrum, terwijl een e-commerce winkel met meer dan 50.000 producten een groter budget voor SEO optimalisaties moet plannen en budgetteren.
Uiteindelijk dienen je marketingdoelen precies te bepalen hoeveel je aan SEO optimalisaties wil uitgeven. Hoe groter je website, hoe uitgebreider het SEO project vanzelfsprekend zal zijn. Dit betekent dat je mag verwachten dat je meer betaalt voor een SEO dienstverlening. Het is ook belangrijk om te onthouden dat SEO een doorlopende strategie is. In plaats van te investeren in eenmalige SEO strategieën, zou je moeten nadenken over een maandelijks SEO plan dat je website fris houdt en ervoor zorgt dat deze voortdurend bovenaan de zoekresultaten positioneert.
Wil je meer weten over hoe CliQi jouw bedrijf kan helpen groeien?
CliQi is gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en werkt voor vele klanten in verscheidene industrieën. We weten wat ervoor nodig is om in de meest concurrerende markten online in de zoekresultaten op positie 1 te positioneren.
Neem contact op met een expert voor meer informatie over de SEO services van online marketing bureau CliQi. We kijken ernaar uit om met jou samen te werken!