info@cliqi.com | 058 – 203 74 22

LinkedIn adverteren

Omdat social mediaplatforms steeds populairder worden, opent het de deur voor bedrijven om te adverteren en nieuwe leads te bereiken. LinkedIn is een geweldig platform om jou te helpen naamsbekendheid te verwerven en nieuwe leads te verdienen met LinkedIn advertenties. Ongeacht de grootte van jouw budget of bedrijf, LinkedIn advertenties kunnen je helpen jouw marketingdoelen te realiseren. Deze pagina is een beginnershandleiding voor LinkedIn adverteren.

Home » LinkedIn adverteren

Wat is LinkedIn adverteren?

LinkedIn adverteren werkt op een biedsysteem zoals alle andere advertentieplatforms, en laat je een advertentie zien aan de gekozen doelgroep van je keuze. Je kunt jezelf richten op specifieke doelgroepen en jouw budget zelfstandig beheren. Je kunt je advertenties zelf volledig inrichten en unieke afbeeldingen en video’s combineren met content. Ontdek hoe adverteren op LinkedIn jouw merk kan helpen contact te leggen met ’s werelds grootste doelgroep van actieve, invloedrijke professionals.

Hoe werkt adverteren op Linkedin?

De volgende stappen dien je uit te voeren om een LinkedIn campagne te starten:

  1. Stel het doel van jouw LinkedIn advertentiecampagne in
  2. Selecteer de juiste LinkedIn advertentiedoelgroep
  3. Bepaal je eigen LinkedIn advertentieformaat
  4. Stel jouw advertentiebudget en planning in voor de gehele LinkedIn campagne
  5. Vergeet het bijhouden van conversies niet
  6. Klaar om een ​​nieuwe advertentiestrategie uit te proberen?

Stap 1: Bepaal het doel van jouw LinkedIn-advertentiecampagne

Kies eerst jouw campagnedoelstelling. Jouw doel is wat je wilt dat mensen gaan doen wanneer ze jouw advertenties zien. Volgens LinkedIn helpt het kiezen van een doelstelling hen om “jouw campagnecreatie aan te passen, de beste ROI voor jouw gestelde doel te leveren en je een relevante rapportage te laten zien.”

Er zijn drie overkoepelende campagnethema’s: Bewustwording, Overweging en Conversies. Onder deze thema’s zijn enkele beschikbare campagnedoelstellingen:

  • Websitebezoeken zullen verkeer naar jouw website en bestemmingspagina’s leiden. Volgens LinkedIn zal dit type campagne ook de naamsbekendheid vergroten (althans zolang die objectieve optie niet beschikbaar blijft).
  • Engagement/betrokkend verhoogt de betrokkenheid bij jouw content en stimuleert de groei van het aantal volgers op jouw LinkedIn-bedrijfspagina.
  • Door videoweergaven wordt de bekendheid van jouw video’s vergroot bij mensen die er waarschijnlijk mee in aanraking komen.
  • Leadgeneratie toont een LinkedIn-leadgeneratieformulier met vooraf ingevulde LinkedIn-profielgegevens aan de LinkedIn-gebruikers die het meest waarschijnlijk zullen deelnemen aan het formulier.
  • Website conversies is een conversiedoelstelling om meer aankopen, registraties of downloads te genereren. Je stimuleert acties die waardevol zijn voor jouw bedrijf. Jouw campagne wordt getoond aan mensen die het meest geneigd zijn de acties te ondernemen die je als waardevol voor jouw bedrijf beschouwt.
  • Sollicitanten genereren en meer vacatures bij mijn bedrijf promoten. Kies deze doelstelling om meer mensen over relevante vacatures bij jouw bedrijf te belichten. De campagne wordt getoond aan mensen die het meest waarschijnlijk jouw vacatures zullen bekijken of erop klikken.
LinkedIn adverteren

Stap 2: Selecteer de juiste LinkedIn advertentiedoelgroep

Kies vervolgens de targeting van jouw doelgroep. Hoe specifieker en relevanter de targeting van jouw doelgroep is, hoe beter de advertentie zal presteren. Met LinkedIn kun je targeten op basis van een paar verschillende categorieën, die we hieronder hebben beschreven. Je hoeft niet al deze opties te gebruiken, maar hoe specifieker jouw targetingcriteria, hoe relevanter deze waarschijnlijk is voor de doelgroep die jeselecteert – en dus hoe groter de kans dat je een betere ROI in jouw campagnes realiseert.

Beantwoord eerst een paar basisvragen, zoals de taal waarin je alle advertenties in wilt weergeven. Het kan worden geschreven in een van de 20 talen die LinkedIn ondersteunt, waaronder Spaans, Frans en Duits. Je moet ook ten minste één locatie voor jouw advertenties selecteren. Afhankelijk van jouw bedrijf kan specifiekere targeting nuttig zijn. Je kunt een locatie zo breed als Nederland of zo specifiek als Amsterdam-Noord selecteren. Overweeg om locaties in de buurt van jouw campagne uit te sluiten, zodat jouw budget niet wordt verspild aan locaties waar jouw advertentie niet relevant zijn.

LinkedIn targeting

Stap 3: Bepaal je eigen LinkedIn advertentieformaat

Kies vervolgens jouw advertentie-indeling. In het volgende gedeelte pakken we de verschillende soorten LinkedIn advertenties uit die je kunt maken als onderdeel van jouw campagne. Wanneer je tussen de advertentietypen wisselt, zie je dat het vaak met voorspelde resultaten aan de rechterkant verandert. Deze functie analyseert jouw campagneparameters (bod, budget, targeting, start- en einddatums, etc). En deze campagneparameters houdt rekening met gelijkaardige campagnes en adverteerders. Het simuleert ook de advertentieveiling om de weergegeven cijfers te genereren.

Houd dit in de gaten terwijl je jouw LinkedIn advertentietype kiest. Als je voor het eerst begint, kan de beslissing welk advertentietype je kiest, afhangen van jouw budget. Geef een overzicht van jouw prioriteiten, en dan kun je beslissen welk type het beste bij jouw bedrijf past. Bovendien vereisen sommige advertentietypen dat je jouw LinkedIn bedrijfspagina koppelt.

LinkedIn advertentieformaat

Stap 4: Stel jouw LinkedIn advertentiebudget en planning in voor de gehele campagne

Stel een dagbudget in voor wat het beste werkt voor de marketinguitgaven van jouw onderneming. Test en meet het succes van elke campagne en advertentievariant voordat je veel in één campagne investeert. Je wilt bijvoorbeeld geen duizenden euro’s steken in een advertentie die niet resoneert met jouw doelgroep.

Stel dat jij de Head of Marketing bent bij een high-end bloemenbedrijf. Je gaat ervan uit dat het grootste deel van jouw doelmarkt bestaat uit aanstaande bruiden, dus richt je jouw LinkedIn advertenties op bruidsgroepen. Maar na duizenden dollars te hebben uitgegeven, genereer je slechts 10% van de leads waarop je had gehoopt. Jouw volgende onderzoek toont aan dat dit de verkeerde zet was, en je leert later dat mensen in de buurt van jouw winkel die op LinkedIn zijn, daadwerkelijk op zoek zijn naar bloemen voor zakelijke evenementen. Het zou leuk geweest zijn om deze data eerder te weten voordat je een groot deel van je budget aan LinkedIn advertenties besteedt, toch?

Dat gezegd hebbende, kunnen LinkedIn advertenties vanwege de uitgebreide targeting mogelijkheden met positieve ROI vaak op nichemarkten worden gericht. Maar de voorzichtige experimenten zijn cruciaal om in een vroeg stadium te doen – als je ziet dat een campagne goed presteert, kun je er een groter budget voor uittrekken.

LinkedIn budget en biedopties

Stel vervolgens de budget-, plannings- en biedopties in die het beste bij jouw campagne passen.

  • Geautomatiseerd bod, waarmee LinkedIn kan bepalen met welk bedrag jouw campagnedoelstelling wordt gemaximaliseerd en welke optie je ook kiest (klikken, vertoningen of conversies).
  • Maximum CPC-bod (kosten per klik), waarbij u elke keer dat iemand op uw advertentie klikt, in rekening wordt gebracht. LinkedIn stelt een biedbereik voor, afhankelijk van uw budget en de concurrentie voor uw advertenties – hoe meer adverteerders bieden op een vergelijkbare campagne, hoe hoger uw bod moet zijn. Dit bod is het maximum dat u in rekening wordt gebracht. Als het huidige tarief lager is dan uw maximale bod, wordt alleen het huidige tarief in rekening gebracht.
  • Maximum betalen per 1000 vertoningen (CPM) -bod, waarbij een bepaald bedrag in rekening wordt gebracht elke keer dat jouw advertentie wordt bekeken door elke 1000 mensen op LinkedIn. Deze optie is niet beschikbaar als je de LinkedIn Audience Network-optie gebruikt.

Het bepalen van het beste maximum bod kan lastig zijn. Denk bij het kiezen tussen CPC en CPM na over jouw einddoel. Probeer je zo veel mogelijk mensen jouw advertentie te laten zien om te helpen met bijvoorbeeld een merkcampagne? Dan is CPM wellicht de beste optie.

Als je daarentegen wilt dat meer mensen op jouw advertenties klikken om verkeer naar jouw website te leiden of nieuwe leads te genereren, is CPC wellicht beter voor jouw campagne.

Wat betreft jouw optimale maximum bod, kan met vallen en opstaan ​​nodig zijn. LinkedIn geeft je een voorgesteld bod, wat een goede start is om te beginnen. Bedenk vervolgens wanneer jouw publiek hoogstwaarschijnlijk online is. Je wilt gedurende die bepaalde tijd hoger bieden om er zeker van te zijn dat jouw advertenties goed zichtbaar zijn voor de eventuele bezoekers. En zorg ervoor dat LinkedIn ook echt de beste plek is om hen te bereiken – verschillende bevolkingsgroepen gebruiken verschillende soorten social media. Speel rond met jouw biedingen en kijk wanneer je het meeste rendement krijgt voor jouw uitgegeven euro’s.

Adverteren op LinkedIn

Stap 5: Vergeet het bijhouden van LinkedIn conversies niet

Ten slotte kun je conversietracking in stellen voor jouw LinkedIn campagne. Conversietracking houdt alle acties bij die mensen ondernemen nadat ze op jouw advertenties hebben geklikt. Het bijhouden van conversies is een optioneel onderdeel van het opzetten van jouw LinkedIn advertentiecampagne, maar is zeer waardevol voor jouw bedrijf.

Waarom zou ik gebruik maken van conversietracking?

Met het bijhouden van conversies kun je de acties meten en optimaliseren die bezoekers op jouw website ondernemen nadat ze jouw LinkedIn advertentie hebben gezien, zoals het invullen van een formulier of het registreren voor een evenement.

Stap 6: Klaar om een ​​nieuwe advertentiestrategie uit te proberen?

Met de juiste hoeveelheid geduld en strategie kunnen LinkedIn advertentiecampagnes een enorme factor zijn in het marketingsucces van jouw bedrijf. LinkedIn heeft een zeer krachtig advertentieplatform voor B2B en B2C ondernemers. Een goed onderzochte, geoptimaliseerde campagne heeft het potentieel om duizenden nieuwe leads – en verkopen binnen te halen voor jouw bedrijf.

Optimaliseer jouw LinkedIn advertentiekosten met Online Marketing Bureau CliQi

LinkedIn biedt veel kansen en is de ideale bron voor B2B-marketing. Maar zonder de juiste kennis wordt het gewoon weer een tijdrovend proces. We zijn een full-service online marketing bureau voor social media dat ook gespecialiseerd is in LinkedIn advertenties. Ons team brengt hun kennis en expertise in jouw campagne. We helpen je een campagne te maken die bij jouw bedrijf past. We richten ons op het maken van campagnes die jouw bedrijf laat groeien!

Veelgestelde vragen over LinkedIn adverteren

Wat kost adverteren op LinkedIn?

Met LinkedIn kan ieder bedrijf zijn advertentie uitgaven en biedingen aanpassen, waardoor de kosten variëren van adverteerder tot adverteerder. Gemiddeld betalen de meeste bedrijven echter €0,77 per klik en €6,59 per 1000 vertoningen wanneer ze op LinkedIn adverteren.

Hoe werkt adverteren op LinkedIn?

Meer weten over Social Media

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al jouw online marketing vraagstukken.

 

Waarom CliQi

• Samen bouwen we de digitale strategie die jouw merk onderscheidt
• CliQi is dé online groeipartner voor jouw onderneming
• We zijn er ook voor de kleine MKB bedrijven in Nederland!
• CliQi is 7 dagen per week bereikbaar om alle vragen op te lossen