Adverteren op Facebook
Facebook advertenties zijn een belangrijke manier om contact te maken met jou doelgroep op ’s werelds grootste social media platform. Met de steeds veranderende Facebook algoritme kan het een uitdaging maken om organisch in contact te komen met jouw eigen doelgroep of fans. Maar met de microtargeting functies van Facebook kun je de exacte doelgroep bereiken. Dat betekent dat Facebook advertenties jouw boodschap kan overbrengen aan de mensen die het meest waarschijnlijk jouw producten of diensten willen kopen. Dat is geweldig voor jouw advertentiebudget, conversieratio’s en rendement op investering. Je wil namelijk alleen betalen om om alleen de meest waardevolle potentiële klanten te bereiken. Het is belangrijk om de verschillende Facebook advertentietypen en targetingopties te begrijpen voordat je in de campagnes duikt, als je de beste resultaten wilt behalen met je advertentiebudget. In deze handleiding laten we jouw alles zien wat je dient te weten, van het plannen van jouw eerste advertentie tot het ontwikkelen van geavanceerde campagnestrategieën.
<BANNER CTA: Wil jij weten hoe jij Facebook adverteren voor jouw bedrijf in kunt zetten? Wij helpen je graag. Vraag de gratis Quickscan aan en ontdek hoe het voor jouw bedrijf ingezet kan worden./>
Hoe werkt adverteren op Facebook?
Als je al een Facebook bedrijfspagina hebt, kun je rechtstreeks naar Facebook Ads Manager of Business Manager gaan om je Facebook advertentiecampagne in te richten. Als je nog geen bedrijfspagina hebt, moet je er eerst één maken. We volgen de stappen voor advertentiebeheer in deze blogpagina.
Stap 1. Kies je bedrijfsdoelstelling in Facebook
Log in op Facebook Ads Manager en selecteer het tabblad ‘campagnes’ en klik vervolgens op ‘maken’ om aan de slag te gaan met een nieuwe Facebook advertentiecampagne. Facebook biedt 11 marketingdoelen op basis van wat je met jouw advertentie wilt bereiken. Hier is hoe ze aansluiten bij bedrijfsdoelen:
- Merkbekendheid: Introduceer jouw merk bij een breed en nieuw publiek.
- Bereik: Stel jouw advertenties voor aan zoveel mogelijk mensen in jouw publiek.
- Websiteverkeer: Leid verkeer naar een specifieke webpagina, app of Facebook Messenger-gesprek.
- Engagement/betrokkenheid: Bereik een breed publiek om het aantal betrokkene personen bij een Facebookpost of pagina likes te verhogen of mensen aan te moedigen een speciale aanbieding te claimen.
- App-installaties: Laat mensen jouw app installeren door middel van Facebook advertenties
- Videoweergaven: Zorg dat meer mensen jouw video’s vaker gaan bekijken.
- Leadgeneratie: Haal nieuwe potentiële afnemers/prospects in jouw verkooptrechter in een website, applicatie of webshop.
- Berichten: Moedig mensen aan om via Facebook Messenger contact op te nemen met jouw bedrijf.
- Conversies: Laat mensen een specifieke actie ondernemen op jouw website (zoals zich abonneren op een nieuwsbrief of om een product te kopen).
- Catalogusverkoop: Koppel jouw Facebook advertenties aan jouw productcatalogus om mensen advertenties te laten zien voor de producten die ze waarschijnlijk willen kopen.
- Winkelverkeer genereren: Leid klanten in de buurt naar een fysieke winkel.
Kies een campagnedoelstelling op basis van jouw social media strategie en doelen voor deze specifieke advertentie. Houd er rekening mee dat je voor conversiegerichte doelstellingen (zoals verkoop) per actie kunt betalen, maar voor blootstellingsdoelstellingen (zoals verkeer en weergaven) betaalt per vertoning.
Stap 2. Kies je Facebook advertentiemateriaal
In stap 2 dien je alle advertentiemateriaal te gebruiken om je Facebook advertenties op de juiste manier te laten tonen aan je doelgroep. Een korte beschrijving, kop (maximaal 25 tekens), knoplabel (shoppen, nu aanvragen, contact met ons opnemen etc), website-URL en een afbeelding of video kun je gebruiken als advertentiemateriaal bij de campagne ‘meer aankopen op website genereren’.
Stap 3. Doelgroep segmentatie van Facebook adverteren
Begin met het selecteren van de gewenste doellocatie(s), leeftijd, geslacht en taal. Houd bij het maken van jouw keuzes de indicator voor de doelgroepgrootte aan de rechterkant van het scherm in de gaten, zodat je een idee krijgt van jouw potentiële advertentiebereik. Je ziet ook een geschat aantal pagina-vind-ik-leuks. Deze schattingen zijn nauwkeuriger als je eerder campagnes hebt uitgevoerd, omdat Facebook meer gegevens heeft om mee te werken. Houd er altijd rekening mee dat dit schattingen zijn, geen garanties.
Nu is het tijd voor de gedetailleerde targeting.
Onthoud: effectieve targeting is de sleutel tot het maximaliseren van de ROI – en er is geen gebrek aan manieren om jouw doelgroep te targeten met Facebook Ads Manager. Je hebt hier twee velden voor om je publiek zo specifiek te maken als je wilt:
- Gedetailleerde targeting: Gebruik dit veld om specifiek mensen op te nemen of uit te sluiten op basis van demografie, interesses en gedrag. Je kunt hier echt specifiek targeten. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je te richten op mensen die geïnteresseerd zijn in zowel meditatie als yoga, maar mensen uit te sluiten die geïnteresseerd zijn in hete yoga.
- Connecties: Je kunt mensen targeten of uitsluiten die een bestaande connectie/vriend zijn met jouw Facebook-pagina, jouw app of een evenement dat je beheert. Als je bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep wilt bereiken, selecteer je ‘Mensen uitsluiten die uw pagina leuk vinden’. Als je een aanbieding of nieuw product onder bestaande fans wilt promoten, selecteer je ‘Mensen die je pagina leuk vinden’ om mensen te bereiken die je merk al kennen. Je kunt er ook voor kiezen om je te richten op vrienden van mensen die eerder interactie hebben gehad met jouw merk, product en/of dienst.
Stap 4. Stel het budget en de planning van je Facebook campagne in
Vervolgens bepaal je hoeveel geld je wilt uitgeven aan je Facebook advertentiecampagne. Je kunt een dag- of levensduurbudget kiezen en vervolgens de start- en einddatums instellen als je jouw advertentie in de toekomst wilt plannen, of ervoor kiezen om deze meteen live te laten gaan. Je kunt ook optionele kosten- en biedingsopties toevoegen, waardoor de bedragen per actie worden beperkt in plaats voor je algehele campagne.
Je kunt vrij gedetailleerd ingaan op hoe jij je geld wilt uitgeven met behulp van de geavanceerde budgetopties van Facebook advertentiebeheer. Houd er rekening mee dat het volgens een schema weergeven van jouw betaalde Facebook advertenties de meest efficiënte manier kan zijn om je budget te besteden, aangezien je ervoor kunt kiezen jouw advertentie alleen weer te geven wanneer jouw doelgroep waarschijnlijk op Facebook zit. Je kunt alleen een schema opstellen als je een levenslang budget voor je advertentie hebt samengesteld.
Stap 5. Stel de tekst en objectieve specificaties voor Facebook advertenties optimaal in
Om de beste Facebook advertenties te maken, moet je rekening houden met het aanbevolen aantal tekens. Alles buiten deze tekst limieten wordt afgesneden. Je dient ook te weten welke soorten Facebook advertenties werken met elk van de hierboven beschreven advertentiecampagnedoelstellingen.
Social media Beeldadvertenties
- Headline: 25 karakters
- Linkbeschrijving: 30 karakters
- Hoofdtekst: 125 tekens
- Campagnedoelen: alle campagnes behalve videoweergaven.
Social media Videoadvertenties
- Headline: 25 karakters
- Linkbeschrijving: 30 karakters
- Hoofdtekst: 125 tekens
- Campagnedoelstellingen: alle campagnes behalve catalogusverkopen.
Facebook Stories advertenties
- Tekst: geen ingesteld aantal tekens. Streef ernaar om 250 pixels tekstvrij te laten aan de boven- en onderkant van de advertentie.
- Campagnedoelstellingen: betrokkenheid/engagement verhogen, toename in berichten, catalogusverkoop, winkelverkeer laten stijgen.
Carrousel-advertenties
- Headline: 25 karakters
- Linkbeschrijving: 20 karakters
- Hoofdtekst: 125 tekens
- Campagnedoelen: alle campagnes behalve engagement/betrokkenheid en verhogen van videoweergaven.
Tips voor het adverteren op Facebook
Tip 1: Experimenteer met doelgroeptargeting
Begin met een kleine doelgroep en verbreed het vervolgens langzaam door één interessecategorie tegelijk toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een doelgroep dat specifiek geïnteresseerd is in “Mousserende wijn” en dit na een paar weken uitbreiden. Je zou kunnen beginnen met het toevoegen van ‘wijnproeven’, ‘eten en wijn’, enzovoort. Op die manier krijgt u een goed idee van hoe het uitbreiden van uw doelgroep uw resultaten beïnvloedt.
Je kunt ook doelgroeptargeting gebruiken om verschillende advertenties te maken voor groepen die betrekking hebben op verschillende bedrijfsdoelen. Je kunt bijvoorbeeld op een andere manier met bestaande klanten praten dan met mensen die nog nooit van jouw bedrijf hebben gehoord. Als je een lokaal bedrijf hebt, kun je jouw publiek targeten op postcode of plaatsnamen. Dit is ook handig als je weet dat een bepaalde stad of buurt goed converteert.
Pro-tip: wees voorzichtig met de aannames die je over jouw doelgroep maakt bij het kiezen van jouw targetingopties.
Tip 2: Gebruik de Facebook-pixel
De Facebook-pixel is een klein stukje code dat een grote impact kan hebben op jouw Facebook advertentiecampagne. Zodra je de code in jouw website hebt geïmplementeerd, kun je conversies bijhouden, remarketing campagnes uitvoeren naar mensen die een product op jouw website hebben bekeken, en lookalike-doelgroepen creëren. Zelfs als je nog niet klaar bent om deel te nemen aan enkele van de meer geavanceerde Facebook Pixel-strategieën, moet je deze nu installeren. Op die manier heb je tracking- en remarketing gegevens klaar voor gebruik wanneer je klaar bent om jouw Facebook advertenties te optimaliseren.
Tip 3: Gebruik top-notch video’s en afbeeldingen
Weet je wat klanten weerhoudt om te klikken op jouw foto’s? Wazige en korrelige foto’s. Of springerige video’s waar je misselijk van wordt. Je woorden zijn natuurlijk belangrijk, maar je beeldmateriaal trekt als eerste de aandacht van kijkers en zorgt voor de beste indruk. Een aantal gratis stockfoto websites, zoals pixabay.com en pexels.com kunnen je helpen bij het zoeken naar afbeeldingen van hoge kwaliteit die je in jouw advertenties kunt gebruiken.
Voorbeeld video: Denk out of the box om unieke en pakkende top-notch video’s te creëren. Het marketingteam van Tide kwam met een briljant idee. Ze gebruikten een paar populaire Super Bowl advertenties om hun eigen Super Bowl-commercial te maken. Met een hilarische monoloog van David Harbour en met verschillende clichés, en voilà! Je hebt een geweldige advertentie in een advertentie!
Tip 4: Test alle Facebook campagnes op data
Het is belangrijk om geen aannames te doen over wat wel en niet werkt in jouw Facebook advertenties. Elke keer dat je iets nieuws probeert, moet je het testen met jouw eerdere advertenties, zodat je kunt zien of je verbeteringen aanbrengt in de data (conversies, doorklikpercentage, toename aantal volgers) die voor jouw het belangrijkst zijn. De best practices voor Facebook advertenties veranderen voortdurend. Alleen jij weet wat werkt voor jouw specifieke doelgroep. En de enige manier om die kennis up-to-date te houden, is door te testen in Facebook advertenties.
Facebook adverteren – Een voorbeeld campagne
Klaar om te gaan, maar weet je niet zeker wat je moet promoten met je Facebook advertenties? Online marketing bureau CliQi heeft één campagnestrategie samengesteld om je op weg te helpen. Als je op zoek bent naar meer inspiratie, bekijk dan onze verzameling geweldige Facebookadvertentievoorbeelden.
Facebook advertentiestrategie 2: stimuleer een directe verkoop
Als je een erkend merk en een goed product hebt, vooral een met een relatief lage prijs, is er geen reden waarom Facebook advertenties geen directe verkoop kan genereren. Thinx gebruikt deze aanpak om hun periodebestendige ondergoed te verkopen. Aangezien het bedrijf veel media-aandacht heeft getrokken en een relatief laag geprijsd product heeft, is het een uitstekende social media account voor dit soort advertentiebenaderingen.
PRO TIP: een van de meest effectieve manieren om de verkoop rechtstreeks vanuit een Facebook advertentie te stimuleren, is door mensen te targeten die al hebben overwogen om jouw product te kopen. Je kunt gerichte aanbiedingen, productaanbevelingen of herinneringen proberen om een aankoop te voltooien. We behandelen dit concept, bekend als remarketing, in onze blogpost over het optimaliseren van Facebook campagnes.
Beheer al jouw digitale advertentiecampagnes vanuit één dashboard met CliQi Facebook Ads Manager. Werk samen met onze Facebook Ads specialisten en maak en start campagnes vandaag nog. Houd de resultaten bij en optimaliseer de prestaties om het meeste uit jouw advertentiebudget te halen samen met onze social media marketeers. Probeer het vandaag nog!