Wat is een content strategie?
Zodra we begrijpen wat content is, kunnen we beginnen te begrijpen wat het betekent om een contentstrategie samen te stellen. Een contentstrategie is het doorlopende proces van het vertalen van bedrijfsdoelstellingen en bedrijfsdoelen in een plan dat content gebruikt als primair middel om die doelen te bereiken.
Elk ander facet van de contentstrategie begint hier. Het is niet nodig om te praten over een content audit, contentbeheer, een contentmarketingplan, een redactiekalender enzovoort. Je kan met de vorige fases beginnen als je een duidelijk idee hebt van de bedrijfsdoelstellingen waaraan je de content kunt toewijzen.
Als content strateeg is het jouw verantwoordelijkheid om te weten aan welke grotere doelen je bijdraagt en waarom. Een content strateeg begeleidt het maken, leveren en beheren van nuttige en bruikbare content. De juiste content voor het verkeerde doel leidt niet tot consistente bedrijfsresultaten. Een redactiekalender gebaseerd op de verkeerde marketingkanalen levert geen bedrijfsomzet op.
Hoe maak je een contentstrategie?
Als jouw contentstrategie niet begint met een bedrijfsdoel, is het geen contentstrategie. Het is gewoonweg content. Zodra jij je kerndoelen hebt vastgesteld, wordt het ‘hoe’ van jouw contentstrategie aangescherpt door eenvoudige maar essentiële vragen te stellen.
- Wat willen we bereiken met onze content om onze zakelijke doelen te realiseren?
- Wat zijn de KPI’s voor elk type content dat we publiceren?
- Wat is onze doelgroep voor de verschillende soorten content die we zullen produceren?
- Wat vertelt een content audit over de huidige content van onze website en over de content gaps (content kansen)?
- Hoe gaan we ideeën voor content verzamelen? Hoe zorgen we ervoor dat ze aansluiten bij de brand voice, doelen en doelgroepen van ons merk?
- Welke content formaten zijn het meest geschikt om te ontwikkelen? Misschien kan jouw contentteam een blogpost samenstellen, maar mist het de vaardigheden om video’s van hoge kwaliteit te produceren. Als dat het geval is, weet je waar de kansen liggen voor jouw bedrijf, namelijk videomarketing.
- Hoe zorgen we ervoor dat we een gedocumenteerde strategie en governance hebben, in plaats van te vertrouwen op ad-hoc verzoeken om content?
Elke contentmarketingstrategie moet aansluiten bij jouw bredere merkstrategie, marketingdoelen en bedrijfsdoelstellingen. Daarvoor wil je het liefste een roadmap voor ontwikkelen.
Contentstrategie voor SEO
Contentstrategie en SEO werken vaak hand in hand, en terecht. De meeste bedrijven waarmee we samenwerken bij online marketing bureau CliQi zijn op zoek naar meer organisch verkeer en leads die via content worden gegenereerd, terwijl ze hun kosten voor klantenwerving verlagen.
Dus hoe kan een contentstrategie dit doel dienen?
In de loop der jaren is content het meest kritische onderdeel van elke SEO strategie geworden. Uiteraard zijn technische problemen en het verkrijgen van links nog steeds grote stukjes van de puzzel. Maar naarmate zoekmachines zich ontwikkelen, leggen ze steeds meer de nadruk op het aanbieden van hoogwaardige content aan gebruikers die voldoet aan hun zoekintentie.
Dit wordt gerealiseerd door een ‘pillar page‘ over een kernonderwerp te maken, samen met meerdere aanvullende content pagina’s die betrekking hebben op dat onderwerp. De ‘pillar page‘ moet linken naar de cluster pagina’s. Evenzo moeten de cluster pagina’s terugverwijzen naar de ‘pillar page‘. Een content cluster dient een onderwerp te zijn in een fase van de customer journey (klantreis)
Waarom is het belangrijk om een contentstrategie te hebben?
Het korte antwoord op deze vraag is dat je vaart zonder koers zonder een contentstrategie. Feit is dat de content levenscyclus ergens moet beginnen. Hier is hoe dat eruit ziet.
Dit wiel vertegenwoordigt de cyclus van contentstrategie en uitvoering. Strategie leidt tot uitvoering. Uitvoering leidt tot resultaten waarmee jij jouw strategie continu kunt beïnvloeden. Je kunt dit proces niet starten zonder te weten wat je wilt bereiken. Terwijl je een weg baant door de levenscyclus van content, leer je welke inhoudstypen het beste aansluiten bij jouw doelgroep.
Ondertussen zul je manieren vinden om jouw workflows te optimaliseren. Je krijgt feedback van klanten, potentiële klanten, partners en het publiek over jouw content die je kan helpen jouw algehele strategie te verfijnen.
Dat is het uitdagende en leuke aan een contentstrategie. Het is niet iets waarover je eens per jaar of eenmaal per kwartaal nadenkt. Je past je constant aan en vindt nieuwe manieren om deze cyclus een beetje slimmer te doorlopen dan de vorige keer.
Maar nogmaals, het begint allemaal met het bepalen van een unieke contentstrategie. Er is geen andere manier om de ROI van jouw content marketing te meten.
Bouwen aan een contentstrategie
Nu je begrijpt wat een contentstrategie inhoudt en wat je ermee kan bereiken, vraag je jezelf waarschijnlijk af hoe je dit in de praktijk kunt uitvoeren.
CliQi kan je verder helpen. Als je helemaal vanaf scratch begint, is het een lange weg om te bewandelen. Als je eenmaal een sterke basis hebt samengesteld met onze content marketeers, kun je zelf de vervolgstappen uitvoeren.