Wat is content marketing?
Contentmarketing is een strategische marketing benadering die gericht is op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan te trekken en vast te houden – en uiteindelijk wordt deze potentiële afnemer overtuigd om een winstgevende klant actie uit te voeren.
In plaats van jouw producten of diensten te pitchen, biedt je jouw potentiële klanten relevante en nuttige content (inhoud) om hen te helpen hun problemen op te lossen.
Met content marketing werf je klanten en bouw je een relatie op. Content marketing maakt duidelijk wat je doet, wat je te bieden hebt, wie je bent en welke boodschap jij over te brengen hebt over jouw product of dienst.
Lees de definitie van contentmarketing hierboven, maar verwijder deze keer het relevante en waardevolle gedeelte in de zin. Dat is het verschil tussen contentmarketing en het andere informatieve afval dat je krijgt van bedrijven die je ‘dingen’ proberen te verkopen. Bedrijven sturen ons de hele tijd informatie, het is alleen dat het meestal niet erg relevant of waardevol is (kun je zeggen dat het spam is?).
Dat is wat contentmarketing zo intrigerend maakt in de huidige omgeving van duizenden marketingberichten per persoon per dag.
Contentmarketing is goed voor jouw bedrijfsresultaten – en voor jouw klanten
Concreet zijn er een aantal belangrijke redenen en voordelen voor ondernemingen die contentmarketing gebruiken:
- Toename in websiteverkeer
Websiteverkeer is misschien het voor de hand liggende voordeel, maar het is ook een van de belangrijkste. Door geweldige content te maken, komen mensen naar jouw website, waar ze (hopelijk) ook informatie over jouw bedrijf en jouw producten / diensten zullen vinden.
- Verbeterde SEO
Het aantal manieren waarop content SEO ten goede komt, is veel te groot om te tellen. Kortom, geweldige content trekt redactionele links aan, die Google vertellen dat jij belangrijk en gezaghebbend bent. Google kan jouw content ook crawlen, zodat Google een veel beter idee krijgt van waar jouw bedrijf over gaat, waardoor het jouw website kan laten positioneren voor relevantere zoekopdrachten (waaronder een groot aantal long-tail-zoekopdrachten). De lijst is eindeloos, maar het kan allemaal hier op neerkomen: wat kan er zonder content worden geoptimaliseerd voor zoekmachines?
- Directe klant conversies
Geweldige productbeschrijvingen of landingspagina’s die mensen ervan kan overtuigen dat jij de beste producten of diensten online aanbiedt. Of dat jij de beste online services aanbiedt zodat klantenaantallen, verkopen of leads door het dak schieten!
- Content is het heden en de toekomst van al jouw marketingactiviteiten
Geschreven content blijft altijd online nadat de inhoud is gepubliceerd op jouw website. Nadat Google je webpagina heeft geïndexeerd genereer je nieuwe organische posities in de resultaten pagina’s van Google haar zoekmachine. Het aantal gebruikers van zoekmachines zal in de toekomst alleen maar toenemen, waardoor een content marketing strategie future proof is. Jouw onderneming zal in de komende jaren profiteren van kwalitatieve content.
Marketing is onmogelijk zonder geweldige content
Ongeacht de soort marketing tactieken die je gebruikt, contentmarketing moet deel uitmaken van jouw online marketingstrategie. Kwalitatieve content maakt deel uit van alle vormen van marketing:
- Social media marketing: contentmarketing is één van de belangrijkste aspecten van social media marketing.
- Zoekmachine optimalisatie (SEO): zoekmachines belonen bedrijven die hoogwaardige, consistente content publiceren.
- PR: succesvolle PR-strategieën pakken kwesties aan waar lezers om geven, niet aan hun bedrijf.
- Google adverteren (SEA): om PPC te laten werken, heb je pakkende advertentieteksten nodig.
- Inbound marketing: content is de sleutel tot het genereren van inkomend verkeer en leads.
</BANNER CTA: Zorg ervoor dat jouw content professioneel geschreven wordt en er professioneel uitziet. Je kunt daarvoor bij de ervaren tekstschrijvers en marketeers van CliQi terecht/>
Content marketing B2B
Business to business content marketing is vooral gericht op het bieden van de juiste B2B informatie. Dat kan interessant zijn voor bijvoorbeeld inkopers waarvan je wenst dat ze bij jou een product of dienst afnemen. Relevante content kan enorm belangrijk zijn voor jouw business partners. Bied jij ze de juiste informatie over bijvoorbeeld de werking, kwaliteit en zorg je voor goede landingspagina’s op je website dan zullen deze inkopers, om dit voorbeeld maar aan te houden, eerder bij jou terecht komen.
Ook voor B2B content marketing maak je een strategisch plan. Stel jezelf een helder doel en maak een strakke planning. Kies een duidelijke doelgroep en het item waarmee je ze gaat informeren, verrassen of vermaken. Dat gaat van een artikel in een bedrijfsgroep op LinkedIn tot een YouTube video die je aankondigt via Facebook. Er is veel mogelijk, als het maar bij jouw product, bedrijf en jouw branche past.
Ook hier geldt weer dat je het niet zomaar laat lopen, maar tijdig meet of dit resultaat oplevert. Is dat niet zo, dan is het belangrijk de strategie te wijzigen en te kiezen voor een andere boodschap of een ander kanaal. CliQi kan die resultaten voor jou bijhouden en ervoor zorgen dat je doelgericht je content marketing in blijft zetten.
Content marketing voorbeeld
Whiteboard Friday van Rand Fishkin
Een goed voorbeeld voor content marketing is de beroemdste videoserie van Moz, oftewel Whiteboard Friday. Rand Fishkin geeft elke vrijdag allerlei tips, nieuwe features in Google, Google updates en praktische SEO optimalisaties. Rand Fishkin en Moz begon met het filmen van Whiteboard Friday toen Moz een heel jong bedrijf was dat niet eens software verkocht. Sindsdien is het uitgegroeid tot miljoenen weergaven en hebben de video’s duizenden SEO specialisten online getraind.
Waarom is Whiteboard Friday zo succesvol?
- Elke vrijdag publiceert Moz en Rand Fishkin kwalitatieve content in de vorm van video, content en specialisatie. Elke Whiteboard Friday sessie duurt zo’n 5 tot 10 minuten waarin een specialist in-depth informatie uitlegt aan online marketeers.
- Een Whiteboard Friday video wordt daarna uitgelegd met een SEO geoptimaliseerde landingspagina. Een volledige landingspagina over specifiek één onderwerp zijn al 2000 woorden aan unieke content. Daarna reageren minimaal 20 mensen nog op de video met vragen, feedback of complimenten over de Whiteboard Friday video.
- Consistentie is zeer belangrijk om een content marketingstrategie te laten slagen. Elke vrijdag om 16:00 is deze content wereldwijd vindbaar op de Youtube channel van Whiteboard Friday.