Wat is SEO copywriting?
SEO copywriting is een werkwijze waar het creëren van unieke en boeiende content die hoog positioneert in de zoekresultaten van Google, gekwalificeerd verkeer genereert, de doelgroep aanspreekt en hen uiteindelijk overtuigt om actie te ondernemen door middel van aankopen en leads.
Content die duizenden bezoekers van Google krijgt maar nooit bijdraagt aan jouw bedrijfsdoelstellingen, zijn nutteloze pagina’s zonder marketing- en salesdoelen. Hetzelfde geldt voor content die converteert, maar nooit verkeer genereert. Zonder verkeer kun je namelijk geen leads converteren naar uiteindelijke klanten.
SEO copywriting uitbesteden?
Onze contentspecialisten creëeren unieke en onverslaanbare content voor jouw bedrijf.
SEO copywriting tips
Er zijn vele SEO copywriting tips die op het worldwide web rondzwerven, maar CliQi heeft voor jouw de belangrijkste copywriting tips opgesomd. Hieronder een kort lijstje van belangrijke tips die je in de gaten moet houden wanneer je content gaat schrijven.
Zoekintentie
Met 14000 maandelijkse zoekopdrachten in Nederland is het zoekwoord ‘voetbalschoenen’ een commercieel interessant keyword voor vele ondernemers.
Vele ondernemers gaan door deze data een blogartikel schrijven over voetbalschoenen, maar dat is niet zo handig. Waarom? Bekijk maar eens de resultatenpagina in Google als je surft naar het zoekwoord ‘voetbalschoenen’.
In de resultatenpagina van Google zie je de top 3 posities in Google met de hoogste rankings, een aantal e-commerce categoriepagina’s. Deze categoriepagina’s beschikken niet over een blogsectie en serveren een minimale hoeveelheid aan content.
Door meerdere commerciële zoekwoorden te targeten op een e-commerce categoriepagina kun je nog meer organisch verkeer genereren. Voetbalshop.nl target bijvoorbeeld ook het keyword ‘voetbalschoenen kopen’ met deze categoriepagina, waardoor deze retailer nog meer omzet kan genereren met één categoriepagina.
Google gaat geen blogartikelen laten positioneren voor deze zoekopdracht, omdat Google uit eerdere zoekopdrachten begrijpt dat deze gebruikers zich in de koopmodus bevinden en niet in de leermodus. Dit is de belangrijkste les van SEO copywriting: creëer en schrijf de juiste type en soort content voor de eindgebruiker. Als je hier niet naar luistert, ga je een zware strijd beleven om te positioneren op de eerste pagina van een zoekwoord.
Het bovenstaande concept staat bekend als zoekintentie (relevantie).
Creëer de beste content door de topposities in de zoekresultaten van Google te analyseren
Google wil graag relevante, nuttige en gebruiksvriendelijke pagina’s positioneren in de topposities van Google. Jouw content en pagina-indeling dient dus soortgelijk aan positie 1 en 2 te zijn in de zoekresultaten van Google. Hoe rangschik je net zoals hen op positie 1 of 2? Door alle aspecten mee te nemen die bezoekers graag willen zien op jouw landingspagina. De bezoekers hebben namelijk een soort van verwachtingspatroon voordat ze op jouw pagina terechtkomen.
Een voorbeeld: Je wil graag op positie één rangschikken op het zoekwoord ‘yogamat’.
Als je de zoekresultaten van Google analyseert, is het overduidelijk dat deze content een e-commerce categoriepagina behoort te zijn. Echter welke koppen en subkoppen, titels, lengte van de tekst, producten en design moet deze pagina laten zien? De makkelijkste manier om deze aspecten te ontdekken is om de bovenste drie á vier zoekresultaten te analyseren en overeenkomsten te ontdekken.
Van de bovenstaande top 3 zoekresultaten hebben wij hieronder de overeenkomsten samengevoegd in een tabel.
Kenmerken: | Superyoga.nl | Yogashop.nl | Yogamat-online.nl |
Zoekwoord in de titel: | Yogamatten | Yogamat | Yogamat |
H1 in de kop: | Yogamatten | Yogamatten | Koop een yogamat |
Lengte van de tekst: | 1000 karakters | 949 karakters | 868 karakters |
H2 in de tekst: | Wat is een yogamat? | Wat is een yogamat? | Waarom een yogamat kopen? |
Aantal producten: | 11 | 8 | 6 |
Target keyword in meta: | Yogamat kopen | Nieuwe yogamat | Yogamat bestellen |
Bovenstaande analyse kun je zo uitgebreid maken als je wilt en kun je in alle branches uitvoeren. Een contentanalyse verbetert jouw kijk op wat voor type pagina je dient te creëeren, welke elementen hierin moeten terugkomen en hoeveel werkt dit in totaliteit gaat kosten. Uiteindelijk kun op deze manier je concurrentie overwinnen in de zoekresultaten van Google door steeds meer je eigen pagina’s te optimaliseren op verscheidene aspecten.
Gebruik de KMCV-formule van CliQi om content consumable te maken
Vele mensen in Nederland houden eigenlijk niet van lezen, waardoor vele gebruikers snel afhaken in het lezen van content. Vele bezoekers willen graag een antwoord op hun vraag of willen niet lang zoeken voordat ze de informatie hebben geconsumeerd. Lezers zijn net zoals klanten die graag een aankoop willen afronden, elke zin is een transactie waard. Een slechte pagina met verschrikkelijke content is één van de grootste gevaren van een website en zorgt voor hoge bounceratio’s. Door middel van de KMCV-formule kun je lezers comfortabel laten lezen. De formule is alsvolgt:
- K staat voor kort en krachtig. Korte alinea’s en gebruik overgangswoorden om kortere zinnen te schrijven.
- De letter M staat voor multimedia en designs. Afbeeldingen, video’s, screenshots, GIFjes, animaties en meer helpen om lezers hun aandacht te behouden bij lange stukken content. Het is ook bet om geen tekst te gebruiken als je het kan uitleggen met multimedia.
- De C staat voor Call to actions toevoegen in de content. Probeer van een lezer een lead of zelfs een klant te maken terwijl de gebruiker aan het lezen is. Dit is een van de grootste verdienmodellen van Frankwatching.
- Last but not least de letter V: voorlezen. Door jouw content hardop voor te lezen kun je zelf ontdekken waar je content soepel loopt of dat het ergens vastloopt.
Werk samen met onze Content specialisten
Onze contentspecialisten schrijven content die in de topposities van Google positioneren.
Verbeter de leeservaring met een duidelijke inhoudsopgave
De lezer is altijd kritisch en wil graag content consumeren, waardoor de tijd van een lezer erg kostbaar is. Daarnaast wil de lezer graag meer informatie over een specifiek onderwerp of een antwoord op een vraag die zij/hij heeft gesteld in de zoekbalk van Google. Een korte inhoudsopgave kan gestructureerd en helder overkomen naar de lezer. Daarnaast kunnen ze direct door op een kop te klikken doorscrollen naar het antwoord op zijn of haar vraag.
Met bovenstaande voorbeeld van de consumentenbond.nl kun je direct aanklikken en lezen hoeveel stroomhoeveelheid een strijkijzer nodig heeft en hoe de stoomfuncties werken. Lezers kunnen onmiddelijk begrijpen of de Consumentenbond.nl ook hun antwoord zal geven in de geschreven content. Bovendien kunnen lezers gerieflijk op de dropdown menu klikken om snel het antwoord te lezen en door de sectie heen te navigeren.
Gebruik call-to-actions om lezers door de marktingfunnel te leiden
Als je lezers wil verleiden om producten of diensten af te nemen moet je het aangeven in de content, want als je het niet vraagt, zul je ze nooit verder in de funnel krijgen. In marketing vertaalt dit zich in het toevoegen van call-to-actions in de content. Dit wil niet zeggen dat elke call-to-action moet leiden tot een productpagina, want niet elke lezer is direct al klaar om een product aan te schaffen. Het hangt af van waar de lezer zich bevindt in de customer journey (traject van de kper).
Bijvoorbeeld: Stel je verkoopt telefoonabbonementen en je hebt een artikel geschreven over ‘wat is sim only’? Je positioneert hoog in de zoekresultaten van Google en je ontvangt veel organisch verkeer door de hoge ranking in Google.
Desalniettemin is dit een onderwerp waar de lezer zich in de beginfase van de klantreis bevindt. De lezers zullen niet ter plekke converteren en een telefoonabbonement afnemen. De lezer heeft een minuut geleden geleerd wat een sim only abbonement inhoudt en wat de voordelen daarvan zijn. De klant is dus nog niet klaar om een aankoop te verrichten.
Belangrijk is dat de klant wordt begeleidt en geconverteerd wordt in de volgende fase van de marketingfunnel. Als je een artikel hebt geschreven over de 10 tien voordelen of redenenen waarom iedereen zou moeten kiezen voor een sim only abbonement, dan zou je intern kunnen verwijzen naar de sim only abbonementen pagina. In de onderstaande afbeelding wordt verwezen naar de telefoonabonnementen of sim only-abonnmenten pagina.
Op bovenstaande manier komen lezers dichter bij de stap om een abbonement af te nemen. Dit is belangrijk vanuit het oogpunt van copywriting, omdat je de ROI van je content optimaliseert. Daarnaast is het nuttig vanuit een SEO perspectief, omdat je de paginaweergaves verhoogt, bounceratio’s lager wordt per pagina en positieve engagementsignalen naar Google stuurt.
Belangrijkste les: stem altijd de juiste call-to-action af op de juiste fase in de reis van jouw klanten.
SEO copywriting tools
Google Agenda, Documenten en Drive
De producten van Google zijn handige opties en werken perfect samen op het gebied van teksten schrijven, organiseren en versturen. Een handige drie-in-een-optie die je kan helpen georganiseerd te blijven terwijl je schrijft en toegang krijgt tot wat je maakt vanaf elk device met internetverbinding. Het enige wat je nodig hebt, is een eigen Google-account, die je waarschijnlijk al hebt aangemaakt.
Google documenten delen
De meest essentiële van de drie is Google documenten. Google Docs is in feite Microsoft Word online. Het heeft de basisfuncties van elke andere tekstverwerker en wordt geleverd met opmaakopties voor lijsten, kopteksten en meer. Zodra je begint te schrijven in een Google doc blijft het voor eeuwig bewaard in jouw eigen Google Drive. Je kan ook het geschreven document downloaden, delen met anderen en rechten beheren (mag iemand het bewerken, lezen of alleen reageren). Deze beheerrechten maken het extra handig wanneer bepaalde personen alleen een document mogen lezen of reacties mogen plaatsen.
BEDRIJFRESULTTEN VERHOGEN DOOR MIDDEL VAN COPYWRITING
Keyword density checker tool
Niet alleen is een pagina vol met zoekwoorden slecht voor de gebruiksvriendelijkheid voor de pagina en irriteert het de lezer, het is ook nadelig voor SEO. Slechts 1% tot 3% mag de trefwoord dichtheid maximaal zijn in een webpagina. De Keyword density checker tool controleert automatisch hoe vaak je een zoekwoord gebruikt in de content, daarnaast waarschuwt de tool ook nog als je een zoekwoord te veel gebruikt in de content. Een zoekwoord dichtheid boven de 5% kan ervoor zorgen dat je content als spam wordt ervaren, waardoor bezoekers snel de website gaan verlaten.
Grammarly
Grammaticale fouten kunnen de geloofwaardigheid van jouw bedrijf aantasten. Hetzelfde geldt voor verkeerd gebruikte komma’s en andere soorten interpunctie. Met de chrome extensie van Grammarly heb je geen last meer van spelfouten of misplaatste komma’s. Grammarly onderstreept automatisch alle fouten in een tekst en met de gratis extensie laat Grammarly ook zien hoe je de zin correct schrijft. Zelfs als grammatica één van jouw sterkste punten zijn, dien je nog steeds Grammarly aan jouw gereedschapskist van extensies toe te voegen. De gratis versie van van Grammarly is een nuttig hulpmiddel voor elke werkweek!
Cursus SEO copywriting
Wil je meer leren over SEO copywriting? Vindt je deze content zo leuk dat je nog meer wil leren over alle aspecten van SEO en copywriting? CliQi geeft per jaar een aantal SEO copywriting curssusen door het hele land heen. Jij kan er ook bij zijn! Schrijf jezelf in voor de SEO copywriting cursus van onlinemarketing agency CliQi!
Conclusie over SEO copywriting
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is meer dan het positioneren in de top 3 zoekresultaten in Google. SEO gaat om het genereren van kwalitatief verkeer, engagement en het verhogen van jouw bedrijfsresultaten. Copywriting is van onschatbare waarde, want niemand gaat armzalige content lezen, hoe hoog het ook scoort in de zoekresultaten van Google. Hierdoor is het ook van essentieel belang om SEO copywriting op een hoog niveau te spelen.
Heb je nog verdere vragen? Stuur ons gerust een mailtje of bel ons op voor een op koffie!