SEO verbeteren in WordPress
SEO kan heel technisch of uitgebreid worden uitgelegd, maar dat is niet nodig voor vele ondernemers. Een aantal basisprincipes om jouw website te optimaliseren kan een merkbare impact geven op jouw website verkeer en omzet. Voor deze basisprincipes hoef je geen developer te zijn, als je WordPress hebt geïnstalleerd kan je al aan de slag!
SAmen ONline groeien?
SAMEN MET CLIQI STA JIJ BINNEN NO-TIME BOVENAAN IN GOOGLE. WIJ HELPEN JE GRAAG VERDER!
Basisprincipes van WordPress SEO verbeteren
SEO vriendelijke URL-structuren gebruiken in WordPress
SEO-vriendelijke URL’s bevatten zoekwoorden die de content van de pagina representeren. Voor Google en eindgebruikers is dit beter, doordat Google direct begrijpt waar de pagina over gaat en voor de lezers geeft het een verbetering qua user-experience.
Enkele voorbeelden van SEO-vriendelijke URL’s zijn:
Belangrijk bij deze URL’s is dat het leesbaar is voor de eindgebruiker. Dus hoe ziet een niet-SEO-vriendelijke URL eruit in Google?
In het eerste voorbeeld wordt 2 keer hetzelfde zoekwoord gebruikt, en in het tweede voorbeeld staat een numeriek getal die niet aansluit bij de inhoud van de pagina. Een eindgebruiker kan hierdoor niet raden waar deze ‘keuken-140040’ van Bemmelenkroon.nl op doelt.
Het toepassen van een SEO-vriendelijke permalink-structuur zorgt ervoor dat je hoger positioneert in de zoekresultaten van Google zoekmachine. Je kunt zelf in WordPress de permalink-structuur controleren en naar eigen wens bijwerken. Via de pagina Instellingen → Permalinks kun je de algemene instellingen en product permalinks bijwerken.

WordPress geeft je de mogelijkheid om je eigen URL-structuur te bouwen voor alle permalinks. SEO-vriendelijke URL’s zorgen voor een verbetering in bruikbaarheid, compatibiliteit en indexatie van je pagina.
Naast de algemene pagina’s kun je ook je eigen product permalinks invoeren. Als je bijvoorbeeld /shop/ gebruikt in de URL structuur, wordt je product link:
- https://www.dewijnkoelkast.nl/shop/voorbeeld-product/

Deze instellingen zijn alleen van toepassing op product URL’s en niet op productcategorieën. Klik vervolgens op ‘wijzigingen opslaan’ om de optimalisaties door te voeren in WordPress.
Zijn de bovenstaande optimalisaties te technisch voor jou? Onze SEO specialisten helpen je graag verder!
Verbeter je SEO door een XML-sitemap toe te voegen
Een XML-sitemap is een opgemaakt bestand gemaakt voor zoekmachines om jouw webpagina’s te crawlen en snel te indexeren. Daarnaast is de sitemap erop gericht om bezoekers snel de weg te wijzen in jouw website. Hoewel het toevoegen van een XML-sitemap de positionering in Google zoekresultaten niet beïnvloedt, helpt het zoekmachines alle pagina’s van jouw domein snel te crawlen en te positioneren in de zoekresultaten van Google. Als je ook gebruik maakt van de plugin Yoast maakt deze automatisch een XML-sitemap voor jouw aan. Het toevoegen van de plugin Yoast is hiervoor erg handig voor startende webmasters. Om je eigen XML-sitemap te vinden kun je surfen naar de volgende URL: https://jouwdomeinnaam.nl/sitemap_index.xml. Voorbeeld van onze klant De Wijnkoelkast:

Creëer content die aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker
Als je hoog wilt positioneren in Google voor een bepaald type zoekwoord, betekent dit niet dat je dit zomaar verdient, als je een standaardpagina schrijft met 500 woorden van tekst. Zelfs niet als je basis SEO-elementen op de pagina relevant en up-to date zijn. Deze scenario kan zich afspelen als de zoekintentie van jouw target keyword niet overeenkomt met de geschreven pagina.
Oftewel, er zijn drie essentiële ‘typen’ zoekintenties die gebruikers uitvoeren:
- Navigatie: De gebruiker zoekt naar specifieke informatie en zoekt de website waar deze informatie overgaat, bijvoorbeeld ‘Haven van Amsterdam’ of ‘Skatepark in Hilversum’.
- Informatief: De gebruiker wil graag meer informatie over een bepaald onderwerp, zoals ‘wat is mijn huis waard?’ of ‘hoeveel eieren per week is gezond?’
- Transactioneel: De gebruiker wil graag een bepaald product kopen of zoekt een specifiek product waar hij/zij naar verlangt. Bijvoorbeeld ‘Imac kopen’ of ‘tuingereedschap van Gardena’.
- Zoekopdrachten met hoge commerciële waardes zijn uit zakelijk oogpunt altijd waardevoller dan informationele zoekwoorden. Deze personen zijn al verder in de online marketing funnel en willen waarschijn een product kopen, of zoeken naar de laatste details/informatie om een aankoop te verrichten.
De meest efficiënte methode om een zoekintentie van een bepaald type zoekwoord te ontdekken is door live in Google de zoekresultaten te bekijken. De resultatenpagina geeft dan het type zoekintentie weer in de resultaten.

SEO prestaties verbeteren
Elke webmaster (website-eigenaar) wil graag zijn/haar SEO prestaties verbeteren en zodoende meer verkeer genereren. De volgende optimalisaties zijn toepasbaar voor elke WordPress thema’s en zijn basisprincipes die elke website-eigenaar kan uitvoeren in zijn/haar WordPress backend.
Verbeter je SEO door blogartikelen te optimaliseren
Veelal maken startende website-eigenaren de fout dat het installeren en activeren van een WordPress thema voldoende is om meer bezoekers te genereren. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een voortdurend proces dat je elke maand moet bijhouden om maximale resultaten te realiseren. We raden aan om alle titels, meta descriptions en beschrijvingen SEO vriendelijk te verbeteren om maximale klikken per pagina te genereren. De Yoast plugin helpt je bij het schrijven van titels, meta descriptions en focus zoekwoorden per pagina. Profiteer optimaal van de geschreven content per pagina!


ORGANISCH GROEIEN MET CLIQI
Een duurzame SEO strategie ontwikkelen met SEO bureau CliQi. Wij zorgen voor groei in organisch verkeer!
Maak van interne links toevoegen een gewoonte
Google kent aan elke pagina een eindscore toe, een website score van je eigen webpagina’s. Het recept van deze werking wordt geheim gehouden, zodat SEO specialisten of website-eigenaren de resultaten niet kunnen beïnvloeden. Één van de makkelijkste optimalisaties is het toevoegen van interne links in je eigen webpagina’s. Door het optimaliseren van alle interne links stroomt de autoriteit (linkwaarde) binnen je eigen domein van homepagina tot de bedankpagina.
Probeer er een gewoonte van te maken om elke pagina te verwijzen naar een onderliggende pagina. Of probeer blogberichten waar mogelijk te verbinden naar soortgelijke blogberichten. Als je bedrijf beschikt over meerdere auteurs, maak dan een checklist voor blogartikelen om voorafgaand minstens naar tien andere artikelen te verwijzen.
Het toevoegen van deze interlinks zal helpen om het aantal paginaweergaven een boost te geven, de tijd op jouw website te vergroten en de uiteindelijke SEO-score van alle individuele pagina’s flink te verbeteren!
Gebruik een duidelijke header structuur
Het opzetten van een duidelijke header structuur is belangrijk om het digitale leven voor zoekmachines makkelijker te maken. Het standaard HTML-formaat voor headers is H1 tot H6 om de structuur in je pagina weer te geven voor Googlebots. Ook wordt door de header structuur het belang van elke sectie vergroot.
De koptekst (H1) dient altijd gefocust te zijn op de titel van de webpagina. Ook dient de H1 het hoofdzoekwoord van de pagina te bevatten. Header 2 (H2) wordt gebruikt als ondersteuning voor de onderliggende secties van dezelfde pagina. Ze worden hoofdzakelijk gebruikt om de H1 te beschrijven in additionele zoekwoorden. Elke keer als je dieper in de context van de pagina gaat dien je een header toe te voegen. De subkoppen na H2 dien je hier in de pagina toe te voegen.
Een goed gestructureerde webpagina ziet er als volgt uit:
- H1:Laptop aanbieding
- H2: Laptop aanbieding 17 inch
- H3: Asus laptop 17 inch aanbieding
- H4: Asus laptop 17 inch aanbieding in Amsterdam
- H5: Asus laptop 17 inch aanbieding in Mediamarkt in Amsterdam kopen
Door een duidelijke en zo compleet mogelijke header structuur te creëren ga je ook voor vele longtail zoekwoorden positioneren in Google. Ook kunnen zoekmachines jouw content gemakkelijk categoriseren.
Bouw relevante backlinks naar je website
Het opbouwen van een backlinkprofiel is zeer belangrijk voor elke domeineigenaar. Het bouwen van backlinks beïnvloedt het algoritme op een substantiële wijze, waardoor je hoger positioneert in Google dan je buurman die geen backlinks bouwt naar zijn website. Linkbuilding is zelfs cruciaal voor je SEO-strategie, dus als je bereid bent om middelen (tijd, geld enz.) te investeren is dit van cruciaal belang.
Waarom? Er is een duidelijk bewijs dat het opbouwen van een backlinkprofiel (het opbouwen van dofollow backlinks) een flinke impact heeft op het algoritme van Google.
Een voorbeeld van onze klant Thebagstore.nl bewijst dat het plaatsen van backlinks werkt. Door een substantiële groei in verwijzende domeinen creëerde online marketing bureau CliQi een groei van 20.000 bezoekers naar 50.000 bezoekers per maand.


Conclusie over het verbeteren van SEO
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan een tijdrovend proces zijn en je zult niet snel resultaat zien in maandelijkse orders of een groei in organisch verkeer. Ook kan het voor veel website-eigenaren erg technisch ogen, waardoor vele webmasters al snel stoppen met het verbeteren van de website. Maar het SEO-vriendelijk optimaliseren van je website is nog steeds verreweg de meest effectieve manier om op een duurzame manier meer verkeer naar je website te leiden. Ook is een organisch verkeer het goedkoopste kanaal om meer bezoekersaantallen te realiseren.
Heb je geen tijd voor het optimaliseren van je eigen website? Bel ons gerust op en onze SEO specialisten gaan met jouw aan de slag om jouw website bovenaan in Google te positioneren!